Thursday, September 11, 2008

Spreeder – Latih Diri Anda Untuk Membaca Sepantas Kilat



Spreeder adalah sebuah laman web yang dapat membantu anda untuk membaca dengan lebih pantas, iaitu menggunakan teknik speed reading. Hanya salin teks ke dalam Spreeder, dan ia akan memaparkan perkataan satu persatu dengan cepat.
Ok, bagi anda yang nak tahu apa itu speed reading dan kelebihannya, baca penerangan ringkas ni (diterjemahkan dan diubah dari prisoner24601 via Digg):

Bagi sesiapa yang tak biasa dengan teknik speed reading, mungkin anda kurang faham mengapa Spreeder menayangkan perkataan satu-persatu lalu anda bertanya, “Apa gunanya semua ni?”
Apabila anda membaca, biasanya anda akan ‘menyebut’ perkataan tersebut di dalam minda. Teknik speed reading ingin mengajar anda supaya TIDAK menyebut perkataan ini supaya anda dapat membaca dengan lebih pantas. Malah, daya kefahaman anda juga akan meningkat dengan membaca menggunakan cara ini.
Spreeder bermula dengan kelajuan yang biasa saja. Latih diri anda dengan meningkatkan kelajuan sedikit demi sedikit, sehingga anda tak perlu lagi ‘menyebut’ perkataan tersebut di dalam minda.
Cuba anda gunakan peralatan Spreeder ini untuk membaca bahan ilmiah (contohnya dari Wikipedia) untuk menguji keberkesanannya. Saya sendiri sudah mula memakai Spreeder untuk membaca artikel-artikel teknologi yang panjang di Internet.
Terlalu banyak yang nak dibaca, namun terlalu


website spreeder.com

No comments: